magyar
deutsch
english
* Használt állókeretes kamionmosó akcióban *
Keresés...
Módosítva: 2024.09.08
Cégünkről Térkép Szerviz Viszonteladók Kiállítások Kapcsolat Ált.ért.felt.
•  Főoldal•  Beissbarth termékek    · Futóműállítók
    · Kerékkiegyensúlyozók
    · Gumiszerelők
    · Fékpadok
    · Klímaszerviz gépek
•  Járműmosók•  Autóemelők•  Tisztítógépek•  Ipari automatizálás•  Akciók•  Használt gépek•  Hírek, újdonságok•  Katalógusok•  Partnereink•  Sajtócikkek
Hírek:
* Az ÁRLISTÁK sajnos átmenetileg nem elérhetők, átdolgozás alatt vannak. Kívánságra e-mailben ajánlatot küldünk. Elnézést kérünk. *


* Megjelent a legújabb futóműállító autóadatok adatbázis windows-os gépekhez. *


Drága a víz az autómosáshoz? Vegyen gazdaságos vízvisszaforgatót. (AVF-20)




InfoNet
Bejelentkezve:
•  Bejelentkezés•  Árlisták•  Referenciák•  Partnerinfó
futomuelmelet, futómûelmélet, futómûállító, futomuallito,


honlapja
www.autofitt.hu

Futómûelmélet

 

 


(Részletek Dr. Lakatos István: Futómûdiagnosztika könyvébõl)


2. fejezet: Futómûbeállítási jellemzõk

A futómû diagnosztika a kerék- és futómû-beállítási paraméterek méréstechnikája, amelyhez elsõként a mérési viszonyítási rendszert kell definiálni:
1. A futómû-beállító készülékek a futómû geometriai jellemzõi közül számosat a gravitációs erõtér irányához (a gravitáció-vektor által kijelölt függõleges irány) viszonyítanak. Emiatt elõfeltétel, hogy a mérés során a jármû vízszintes síkon álljon.
2. A többi futómû jellemzõ mérése pedig valamilyen – a jármûre jellemzõ – jellegzetes tengelyhez viszonyítva történik.
Ez utóbbi kifejtéséhez további definíciók szükségesek:

A legegyszerûbb lehetõség ebbõl a szempontból a jármû szimmetria tengelye, amely már kétfejes mérõmûszerek esetében is alkalmazható (2.2. ábra). Ez azonban az elsõ tengely paramétereinek mérésekor nem ad megfelelõen pontos eredményt. A jármû ugyanis a hátsó kerekek középsíkjainak szögfelezõje által meghatározott irány­ba halad.
Ezt az irányt nevezik tényleges menettengelynek (2.2. ábra). Menet közben ugyanis a jármû kormányzott kerekei ennek megfelelõen állnak be egyenes-menetben. Célszerû tehát, ha az elsõ kerekek beállítási paramétereit a tényleges menettengelynek megfelelõen mérjük meg.
A négy mérõfejes mûszerek erre alkalmasak, hiszen a hátsó két mérõfej által meghatározott tényleges menettengely képezi az elsõ kerekek mérésének alapját.





 

 

 


2.1. A kerékbeállítási paraméterek

A kerék-beállítási paraméterek alapvetõen befolyásolják a jármû egyenes- és ívmeneti tulajdonságait, a tapadási viszonyokat és a gumiabroncsok kopását.

A kerék-beállítási és kormányzási paraméterek az alábbiak:
  • tengelytávolság,
  • nyomtáv,
  • kerékösszetartás,
  • kerékdõlés,
  • csapterpesztés,
  • utánfutás,
  • kanyarodási szögeltérés,
  • maximális alákormányzási szög.

 



Tengelytávolság:

A tengelytávolság az elsõ tengely és a hátsó tengely középvonala között mért távolságot jelenti (2.2. ábra).

Többtengelyes jármûvek esetén az egyes tengelytávolságokat elölrõl hát­rafelé adják meg. Nagyobb tengelytávolság esetén nagyobb hasznos teret lehet kialakítani a jármûben és jobb a menetkomfort is. A jármû ilyenkor kevésbé érzékeny a bólintó lengésekre. Kis tengelytávolság esetén viszont könnyebben vehetõk be a szûk kanyarok.

 

 


Nyomtáv:

A nyomtáv az azonos tengelyen levõ kerekek talpfelület középpontjainak távolsága (2.3. ábra).

Ikerkerekek esetében az ikerkerék-középpontok közötti távolságot értjük rajta.

A nyomtáv nagysága jelentõs hatással van a jármû ívmeneti tulajdonságaira. A nagyobb nyomtáv nagyobb ívmeneti sebességet tesz lehetõvé. A kereszt- és ferde-lengõkaros független kerékfelfüggesztések esetében ki- és berugózáskor nyomtáv-változás lép fel. Ez növeli a gördülési ellenállást és az abroncskopást. Ilyen esetekben romlanak a jármû egyenesmeneti tulajdonságai is.

 

 

 


Kerékösszetartás:

A kerékösszetartás a kétoldali keréksíkok kerékpánt átmérõnyi hosszon vett távolságváltozásának nagysága a vízszintes síkban. A definíció szerinti mértékegysége mm. Amennyiben azonban a jármû vonatkoztatási tengelyéhez (szimmetriatengely, tényleges menettengely) viszonyítva mérjük, fok–szögperc dimenzióban kapjuk meg értékét. Végül, ha a kerékpánt átmérõnél nagyobb hosszra vonatkoztatjuk (pl. a tengelytávra), akkor mértékegysége mm/m.

A kerékösszetartás pozitív, ha a kerékpántok távolsága a menetirány szerint elõl kisebb, mint hátul. Az egyedi kerékösszetartás az egyik oldali kerék vonatkoztatási tengellyel bezárt szögét jelenti.
Négyfejes mûszer esetén a vonatkoztatási tengely a hátsó tengelynél a jármû szimmetriatengelye, míg az elsõ tengelynél a tényleges menettengely (2.4. ábra).


Amennyiben egy adott jármû hátsó tengelyének kerekeinél az egyedi összetartás értékek nem azonosak, akkor az elsõ tengely kerekei által meghatározott szög szögfelezõjének a tényleges menettengellyel párhuzamosnak kell lennie: azaz az azonos egyedi kerékösszetartás értékeket a tényleges menettengelyhez kell beállítani (2.4. ábra). (Ilyenkor a jármû enyhén oldalazva halad és a kormánykerék nem áll középhelyzetben.)



 

 



Egyenesmeneti helyzet:

A kormányzott kerekek egyenesmeneti helyzetén azt értjük, ha az elsõ kerekek egyedi kerékösszetartása megegyezik (2.5. ábra).








 

 


Menettengely szög:

A menettengely szög (2.6. ábra) a tényleges menettengely és a jármû szimmetriatengelye által bezárt szög. Értéke pozitív, ha a tényleges menettengely elõre és balra mutat. A jármû a tényleges menettengely által meghatározott irányban halad egyenesen.

A tényleges menettengely helyzetét az alábbi paraméterek határozzák meg:

- a hátsó kerekek kerékösszetartása,
- a hátsó tengely ferdeállása,
- a hátsó tengely oldalirányú eltolódása.










 



Kerékdõlés:

A kerékdõlés a kerék síkja és a jármû menetirányára merõleges sík metszésvonalának a függõlegessel bezárt szöge (2.7. ábra).

Értéke pozitív, ha a kerék a függõlegeshez képest kifelé és negatív, ha befelé dõl.

A dõlést fokban mérjük az alábbi peremfeltételek mellett:

- hátsó kerekek dõlése: egyenesmeneti helyzetben,
- elsõ kerekek dõlése kormánykerék középhelyzetben

A kerékdõlés nem megfelelõ értéke az alábbi hibákat okozhatja:

- túlságosan nagy negatív kerékdõlés: nagy sebességnél jobb oldalvezetés, de egyben növekvõ tengelyterhelés és túlhevülõ a gumiabroncs,
- túlságosan kis mértékû kerékdõlés (pozitív): rosszabb oldalvezetés, nagyobb mértékû abroncskopás.

Csapterpesztés:

A csapterpesztés a tengelycsonk-csap középvonala (valóságos vagy képzetes) és a függõleges által bezárt szög vetülete a menetirányra merõleges síkon (2.8. ábra). Értéke pozitív, ha a tengelycsonk-csap felsõ vége a függõlegestõl befelé dõl.

A csapterpesztés értéke alákormányzáskor megnõ, ami visszatérítõ erõt eredményez.

A csapterpesztés nem megfelelõ értékébõl eredõ hibajelenségek:

- a csapterpesztés értéke túlságosan nagy: nagy kormányzási erõ-szükséglet,

- a csapterpesztés értéke túlságosan kicsi: rossz kormány-visszatérítõ hatás, gumiabroncs élettartam csökkenés,

- eltérõ kétoldali csapterpesztés: az autó „elhúz”.


 


Utánfutás: (csaphátradõlés):
A csapterpesztés a tengelycsonk-csap középvonala (valóságos vagy képzetes) és a függõleges által bezárt szög vetülete a menetiránnyal párhuzamos függõleges síkon (2.9. ábra).

Értéke pozitív, ha a tengelycsonk-csap felsõ vége a függõlegestõl hátrafelé dõl.

Az utánfutás nem megfelelõ értékébõl eredõ hibajelenségek:

- az utánfutás értéke túlságosan nagy (pozitív): nagy kor­mány­zási erõ-szükséglet,

- az utánfutás értéke túlságosan kicsi (negatív): rossz kormány-visszatérítõ hatás, gumiabroncs élettartam csökkenés,

- eltérõ kétoldali utánfutás: az autó „elhúz”.

A csapterpesztés és az utánfutás értéke csupán közvetetten, balra-jobbra 20 fokkal (illetve egyes esetekben 10 fokkal) történõ alákormányzás során mérhetõ meg. Ennek részletes indoklása „A közvetetten mérhetõ szögek meghatározásának elve” címû fejezetben található.

 



Kormánylegördülési sugár:

A kormánylegördülési sugár (Ro jelölés az 2.10. ábrán) a gumiabroncs felfekvési talpfelületének középpontja és a meghosszabbított kormányzási tengely útfelülettel alkotott metszéspontja közötti távolság.

A kormánylegördülési sugár nem megfelelõ értékébõl eredõ hibajelenségek:

- Pozitív kormánylegördülési sugár: stabil egyenes menetet biztosít, de ellenkormányzáskor egyenlõtlen fékhatást okoz,
- Negatív kormánylegördülési sugár: egyenlõtlen fékhatás esetén automatikusan ellenirányú kormányelfordulást okoz, a vezetõnek tehát erõsen kell tartania a kormánykereket,
- Nulla értékû kormánylegördülési sugár
: fékezésnél történõ oldalra húzáskor vagy defekt esetén megakadályozza a zavaró erõk átvitelét a kormánykerékre és ezzel a nagy kormányzási erõigényt.


Kanyarodási szögeltérés:

kanyarodási szögeltérés a kétoldali kormányzott kerekek talpfelületének elfordulási szögkülönbsége az egyik (általában a belsõ) kerék 20 fokos bekormányzása esetén (2.11. ábra). Szükségessége a külsõ és belsõ íven haladó kerekek fordulási sugáreltérésébõl adódik. A kormányzási szögeltérés mérése a kormánytrapéz megfelelõ mûködésérõl ad felvilágosítást (2.12. ábra).

A kanyarodási szögeltérés nem megfelelõ értéke esetén megnõ az abroncskopás és ívmenetben a jármû kitörhet a kanyarból.

 


 

 

 


Maximális alákormányzási szög:

A maximális alákormányzási szög a kerék középsík és a jármû szimmetriatengelye által bezárt szöget jelenti, bal- illetve jobboldali teljes alákormányzás esetén (2.13. ábra).

Amennyiben a két irányban mérhetõ értéke nem egyezik meg, különbözõ fordulási körátmérõvel kell számolnunk jobbra, illetve balra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Egyesített szög:

Az egyesített szög a kerékdõlés és a csapterpesztés elõjelhelyes összege (2.14. ábra). Az egyesített szög tulajdonképpen „természetes” szög, mert két szára a konstrukció által kijelölt irány:

- a kormányzási tengely (függõcsap-tengely vagy két támasztópont közötti egyenes) és
- a keréksík egy átmérõjének iránya.

A csapterpesztés és a kerékdõlés szögei az egyesített szög megosztásából származnak. A megosztást a gravitáció iránya (függõleges) határozza meg.

Ebbõl következõen akkor és csak akkor kapunk helyes csapterpesztés és kerékdõlés értéket, ha az autó vízszintes síkon áll. Ha az autó ferdén áll, akkor a mûszer helytelenül osztja ketté az egyesített szöget, annak értékét azonban a ferde állás nem befolyásolja.

Az egyesített szög értéke elvileg nem változhat (kivéve például a deformációt), de elfordulhat. Erre jó példa, hogy ha a McPherson felfüggesztés felsõ bekötési pontja mozdult el. Erre az alábbi mért adatsor utalhat:

 

 

1. eset

2. eset

kerékdõlés

nagyobb, mint a névleges

kisebb, mint a névleges

csapterpesztés

kisebb, mint a névleges

nagyobb, mint a névleges

egyesített szög

jó értékû

jó értékû

2.1. táblázat

Tehát az egyesített szög értéke akkor változhat meg, ha deformálódnak azok a szerkezeti elemek, amelyek a szög két szárának irányát határozzák meg (pl. a felfüggesztõ karok meggörbülnek).

Az 2.2. táblázat a deformációra utaló mérési eredmény variációkat tekinti át (a táblázat alsó 5 sora szerkezeti elem deformációra utal).

csapterpesztés

kerékdõlés

egyesített szög

kisebb

nagyobb

OK

nagyobb

kisebb

OK

OK

kisebb

kisebb

OK

nagyobb

nagyobb

kisebb

nagyobb

nagyobb

kisebb

nagyobb

kisebb

kisebb

kisebb

kisebb

2.2. táblázat: deformációra utaló mérési eredmények

Ezek a hibák az elhúzódott pontok kihúzatásával (karosszériajavítás) vagy beépített segédelemekkel (lásd „A beállíthatatlan futómûvek beállítása” címû fejezet) korrigálhatók.


2.2. Tengelyhelyzet hibák

A tengelyhelyzet hibák gyûjtõkategóriába a rendellenes elsõ és hátsó tengelyhelyzeteket soroljuk.


Tengely ferdeállási szög:

a tengely ferdeállási szög az azonos tengelyen lévõ keréktalppontokat összekötõ egyenes és a tényleges menettengelyre merõleges egyenes által bezárt szög (2.14. ábra). A szög értéke pozitív, ha a jobboldali kerék tolódott el elõbbre.

A szög mind elsõ, mind hátsó tengely esetén értelmezhetõ.

 

 

 

 

 

 

 

 


Keréktáveltérés:

A keréktáveltérés az elsõ kerekek és a hátsó kerekek talppontjait összekötõ egyenesek által bezárt szög (2.15. ábra). A szög értéke pozitív, ha a jobboldali kerekek távolsága nagyobb, mint a baloldali kerekeké.


Oldalankénti kerékeltolódás:

Az oldalankénti kerékeltolódás a tényleges menettengely és a jobb- illetve a bal-oldali kerekek talppontjait összekötõ egyenes által bezárt szög (2.16. ábra).

Értéke pozitív, ha a hátsó kerék az elsõ kerékhez képest kifelé tolódott el.

 

 

 

 

 

 

 


Nyomtávkülönbség:

A nyomtávkülönbség a baloldali kerekek talppontjait és a jobboldali kerekek talppontjait összekötõ egyenesek által bezárt szög (2.17. ábra). Értéke pozitív, ha a hátsó nyomtáv nagyobb, mint az elsõ.


Tengelyeltolódás:

A tengelyeltolódás a nyomtávkülönbség szögének szögfelezõje és a tényleges menettengely által bezárt szög (2.18. ábra). Értéke pozitív, ha a hátsó tengely jobbra tolódott el.

A kimért tengelyhelyzet hibák a karosszériajavítás elõtt fontos információkkal szolgálhatnak. Ezek a rendellenességek ugyanis általában mechanikai sérülésekre vezethetõk vissza.